(",)

LoveHateFollowers

Wednesday, February 6, 2013

Give and Take

"What I learn about giving is giving; and definitely not taking".

That is the phrase that I will always think about whenever I feel like giving; just a gentle reminder for myself and everyone around me to not expect anything in return when you give something to someone. I do believe in give and take but I feel that it will be more appropriate if we do not expect anything when we are at the giving end. And as for those who are at the receiving end, please try to make an effort in order to give back something to somebody else. Life is a natural cycle of give and take and Allah will reward us with something great if we totally deserve it. 

P/S: Would anybody like to join me volunteering for Pertiwi Soup Kitchen in Kuala Lumpur at the end of February? I am looking for bloggers who are interested in giving back to the homeless and if you do, please contact me on blog, Facebook or Twitter ASAP :)

16 comments:

Aziela said...

I've always know that u have shining heart, adik.

Unknown said...

Kak Aziela: alahai akak janganlah begitu...saya cuma insan hina :(

Hafiz Hafizol said...

Bro bulan dua dah start intern laa... kalu x boleh join tu.. huhu

依之汉 said...

Yup. Saya selalu fikir, apabila saya terasa sedih kala kawan saya tidak memberikan respon atau hadiah setelah saya menolong mereka, apakah niat saya pada awal saya menolong mereka?

Lalu, saya membetulkan niat saya menolong hanya kerana Allah. Kerana ada hadis nabi mengatakan bahawa

"...Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat..." - Hadis riwayat Muslim

Dan saya yakin kamu juga telah menemui memahami maksud hadis ini (berdasarkan kenyataan entri di atas). Selamat beramal. =D

Unknown said...

hafiz: kalau berminat boleh je join sbb volunteering ni pada aktu malam....

Wong: betul tu....sebenarnya saya sendiri selalu mengharapkan balasa, makanya kerja yang saya buat itu tidak ikhlas....jadi sekarang saya mahu mencuba untuk tidak mengharapkan apa-apa balasan dalam setiap perbuatan....

Nick Nashram said...

orang kata bila dah bg something tak boleh amik balik..nanti buruk siku..heheh

Unknown said...

Nick: betul tu :)

ewanthology said...

yg penting ikhlas kan

djdanchef said...

Ya.. sama juga seperti aku.. Kadang2 aku pun ada harapan agar mereka membalas balik apa yg telah aku beri, tapi entahlah kadang2 rasa tak tenteram saja. Kalau ikhlas rasa tenang dan happy. Tapi tidak semualah perlu diikhlaskan.. Kalau dah bagi pinjam duit mesti berharap agar dia akan bayar balik.. hihihi

Unknown said...

malay male: hehe...betul tu bro!

djdanchef: hehe....ni kes meminjam duet ni sangat parah kan? hehe....sabar yea....semoga si peminjam akan cepat melunaskan hutangnya :)

Blog Eazy Izzuddin said...

oh terima aje
hihi
xD

Unknown said...

Eazy: hehe..... :)

Nadz Fisol said...

nice post :)

Unknown said...

Nadz: hehe thank you dear!

Izzati Liyana Sabri said...

betul, jangan mengharapkan sesuatu. sbb Allah yg akan balas semua tu kalau kita ikhlas.

Unknown said...

izzati: hehe...semoga kita semua belajar untuk lebih memberi daripada menerima huhu :)

("-")